راهنمای کشت ادرار

 کشت ادار(urine culture)

- بهترین نمونه اولین ادرار صبحگاهی است که حداقل 8 ساعت در مثانه باقی مانده و تغلیظ شده باشد در غیر این صورت ، می توان از نمونه های ادرار تصادفی، استفاده نمود.

- بیمار نباید در 72 ساعت گذشته آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد.( مگر با تجویز پزشک معالج)

نحوه جمع آوری نمونه جهت کشت ادرار

موضع را با پنبه آغشته به محلول شامپو رقیق شستشو داده و خوب آبکشی نمایید. در پوش ظرف استریل مخصوص جمع آوری ادرار را باز کنید و مراقب باشید تا لبه و سطح داخلی ظرف با انگشتان و بدن شما تماس پیدا نکند. قسمت اول ادرار را دور بریزید و بدون توقف جریان ادرار ، قسمت میانی آن را داخل ظرف استریل مخصوص جمع آوری کنید. سعی شود حداقل به میزان نصف ظرف، ادرار جمع آوری شود و در پوش ظرف را روی آن قرار دهید و کاملا سفت کنید.

نحوه جمع آوری نمونه در افرادی که سوند اداری دارند

در مواری که ازسوند های ادراری طولانی مدت استفاده می شود ،  لازم است  ابتدا سند را قبل از محل اتصال به لوله کیسه ادراری با یک پنس مسدود نمایید. حدود نیم تا یک ساعت بعد لوله کیسه ادرار را جدا و محل اتصال را با الکل تمیز کنید و پس از خروج مقداری ادرار ، باقی نمونه را در ظرف استریل مخصوص جمع آوری نمایید.

-      نمونه ادرار نباید ازکیسه سوند ادراری برداشته شود

نحوه جمع آوری نمونه جهت کشت ادرار در نوزادان

درنوزادان و کودکان زیر دو سال باید ازکیسه های استریل شده مخصوص جمع آوری ادرار (urine bag)که متناسب با جنس کودک ( دخترانه یا پسرانه ) است، استفاده شود. این کیسه نباید بیش از 45 دقیقه به مجرای ادرار متصل باشد و بعد از جمع آوری حدود 15-10 میل لیتر ادرار ، کیسه با دقت از محل اتصال جدا شود و داخل ظرف استریل کشت ادرار قرار گیرد.

ادامه
کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به آزمايشگاه پاتوبيولوژي کيکاووس می باشد.
طراحی شده توسط شرکت پیوند طب و نرم افزار